Erken de breuklijnen
Het legertje wetstraatwatchers heeft weer veel om handen bij
de interpretatie van de verkiezingsuitslag en zijn implicaties. Mijn favoriete
theorie is dat het Vlaams Belang gewonnen heeft door de grote invloed van
sociale media. Met “favoriet” bedoel ik dat dit voor mij het handigste criterium
is om snel te detecteren hoeveel ontkenningsgedrag er aanwezig is in de verschillende
bubbles in de maatschappij. Elke zoveel jaar is de kiezer het zo beu dat hij
een schok door het politiek landschap stuurt. Dat was ook zo in 1991. Toen
bestond er nochtans geen twitter of facebook waarbij ik niet wil zeggen dat die
geen rol spelen. Daarover wordt echter vooral veel onzin gespuid zonder
onderbouw van feiten of evidentie. De technische term daarvoor is overigens “bullshit”.
Daarmee zeg ik niet dat het zomaar onwaar is. Wel dat daarover veel beweerd
wordt zonder evidentie.
Niet iedereen zit vandaag in de ontkenning en bij sommigen
dringt het natuurlijk nooit echt door. Het gevaarlijkste is wanneer het maatschappelijk
ongenoegen gewoon genegeerd wordt. Het pijnlijke is dat velen niet willen
inzien dat een grote groep denkt dat men al lang potdoof is voor hun verzuchtingen.
En het is allesbehalve zeker dat dit verbetert door de nieuwe samenstelling van
het parlement.
De vraag is of het parlement de noden tegemoetkomt die uit
de belangrijke breuklijnen in de maatschappij volgen. Breuklijnen en noden die beïnvloed
worden door allerlei ontwikkelingen. Daar zijn de grote thema’s van de
globalisering die volledige sectoren transformeren. Wat bedreigend is voor vele
medeburgers die ervaren dat hun arbeidspositie in verdrukking komt. En
uiteraard migratie die op verschillende groepen in de maatschappij een sterk
verschillende impact uitoefent. Het is goed gedocumenteerd dat dit de
bereidheid tot inkomensherverdeling en acceptatie van de welvaartstaat kan verkleinen
Zo concludeerden Harvardprofessoren dat er in Europa traditioneel meer
bereidheid is tot herverdeling vanwege de grotere culturele homogeniteit in
Europa. In 1991 vond een meerderheid van de Britten (58%) dat de overheid meer
geld moest uitgeven aan bijstandsuitkeringen, ook al zou dat leiden tot hogere
belastingen; omstreeks 2012 was dat aantal gedaald tot een kleine minderheid
(28%). Een grote instroom van migratie wordt als een verklaring daarvan gezien.
Maatschappelijk weefsel
In de jaren 1960 was er voldoende maatschappelijk optimisme
om veranderingen te absorberen. Dat ligt vandaag wel anders. Het maatschappelijk
weefsel is vandaag allesbehalve intact. In vele landen groeien stad en
platteland steeds verder uit elkaar. In Frankrijk creëerde die socio-economische
divergentie de voedingsbodem voor de beweging van de gele hesjes. Het antwoord
van president Macron was dat hij het signaal van ongenoegen zou capteren waarna
een “maatschappelijk debat” voor de televisiecamera’s volgde (en als dat niet
werkt, dan maar de “matrak”). Nochtans is er ook in Frankrijk een gigantische
geldmachine die middelen recycleert naar de provincies net om de economische centrifugale
krachten te bestrijden. Het Verenigd Koninkrijk is uiteraard ook het land waar
de periferie en Londen steeds verder uiteendrijven.
Het is ook niet zo simpel als de stad versus het platteland.
In grote landen zien we echter “superster”-steden zoals New York, San Francisco,
Londen die vooruit snellen onder meer in lonen die er uitbetaald worden voor de
hooggeschoolden tegenover tweederangsteden. In Groot-Brittannië is dit een splijtzwam
aan het worden waar we ons hier in Vlaanderen maar weinig bij kunnen
voorstellen. Scholing begint daarbij nog een grotere differentiatiefactor te
worden dan ooit voorheen. Dit wordt versterkt door allerlei sociale fenomenen
als homogamie waarbij koppels meer en meer bestaan uit mensen met een gelijkaardig
opleidingsniveau. Er kunnen meerdere doctoraten geschreven worden over de socio-economische
factoren die de politieke ontwikkelingen in Ninove beïnvloeden. Hoogwaardige
jobs hebben meer en meer een tendens tot concentratie in de grootste clusters. Het
gaat echter niet alleen over het socio-economisch verzwakte weefsel van zo’n
provinciestad. Evenzeer demografische instroom van nieuwe groepen zetten druk op
dat weefsel. Het is natuurlijk op Vlaamse schaal wat niet dezelfde proporties
inhoudt als de “broken cities” in grote uitgestrekte landen. In die landen
groeien vandaag ook radicale ideeën om terug leven te pompen in steden van
vergane glorie. Dit gaat van speciale ontwikkelingsbanken tot grote stimulansen
voor topbedrijven om zich daar opnieuw te vestigen.
Connectie
Factoren die vroeger de boel gemakkelijker bijeen hielden, zijn
vaak verdampt of staan onder druk. Dat is allemaal zorgwekkend genoeg maar dat
wordt het nog meer als de politieke verantwoordelijken gedeconnecteerd zijn van
de basis van de samenleving.
De politiek komt minder en minder toe aan een langetermijnvisie.
Net op het moment dat er leiderschap nodig is dat vertrouwen in de toekomst kan
opwekken nodig voor de verwerking van grote maatschappelijke veranderingen. Want
ja, er moet tegelijkertijd beleid gevoerd worden om de huidige angsten te bezweren
als dat de toekomst voorbereid moet worden. Mensen die bijvoorbeeld hun job
verliezen door digitalisering moeten naar andere jobs worden geleid. En dat
betekent ook dat de studies dat de VDAB daar in tekort schiet, aanleiding
moeten zijn voor het afdwingen van betere performantie op dat vlak van het
arbeidsagentschap. Op lange termijn is vooral kwaliteitsvol onderwijs de
sleutel voor die veranderende wereld. Dat betekent dat alarmbellen moeten
afgaan bij de indicaties over de niveaudaling in het onderwijs.
Mensen zijn in staat te begrijpen dat zaken complex zijn,
als hen tenminste wordt uitgelegd waarom ook moeilijke beslissingen zich soms
opdringen. Het is belangrijker dan ooit dat politici connectie maken met de
bevolking die ze beweren te vertegenwoordigen. Vandaag zijn er nog te veel
indicaties dat de urgentie onderschat wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten