We hebben nood aan een decreet dat voor grote projecten maatschappelijke kostenbatenanalyses verplicht. Mijn artikel http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=T42VV4P5
ging over het algemene principe dat overheidsgeld alleen gestopt mag worden in projecten waarvan de maatschappelijke baten (inclusief de baten van vlotter verkeer) de maatschappelijke kosten (inclusief milieukosten) overtreffen. Voor de Antwerpse casus toonde onderzoek van de KUL dat de scenario's zonder de Oosterweelverbinding en met een optimaal gebruik van de bestaande capaciteit veel beter presteren dan de scenario's met een Oosterweelverbinding (in een brug of een tunnelversie). Zowel een variant zonder als met tol in de Kennedytunnel kon instaan voor optimaler gebruik van de bestaande capaciteit. Nogmaals: in MAATSCHAPPELIJKE kostenbatenanalyses worden externe effecten op het milieu steeds meegerekend.www.econ.kuleuven.be/ces/les/LES%20128.p df
We moeten toch niet altijd wachten op het Rekenhof dat x jaren later tot de conclusie komt dat er geld verpild is?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten